VSO-10b

Vetroň VSO–10 Gradient (medzi plachtármi nazývaný aj „osa“)
 
VSO-10 je jednomiestny samonosný hornoplošník určený k výkonnému lietaniu.
 
Výrobca:   Orličan –  (ČR) od r. 1976. V súčasnosti sa už nevyrába.
 
Konštrukcia :
Drevená kostra krídla je potiahnutá sendvičom z leteckej preglejky s balzovou výplňou. Kovová kostra pevných chvostových plôch je potiahnutá duralom, kostra pohyblivých chvostových plôch je potiahnutá leteckým plátnom. Trup je zhotovený zo špeciálnej  hliníkovej zliatiny, oceľovej priehradoviny a laminátu. Dvojdielny kryt pilotného priestoru je z organického skla, odklopná časť sa odklápa na bok.
Pristávacie zariadenie tvorí jedno zasúvacie koleso v spodnej časti trupu a pevné koliesko v zadnej časti trupu. Vlečné zariadenie je pod špičkou trupu (pre vlekanie motorovým lietadlom) a na boku trupu (pre vleky navijakom).  
 
Základné rozmery a výkony :
 
Rozpätie:                                                15 m
Dĺžka:                                                      7 m
Výška:                                                     1,38 m
Plocha krídla:                                          12 m2
Hmotnosť prázdneho klzáku:                  250 kg
Maximálna vzletová hmotnosť:               380 kg
Max. povolená rýchlosť letu:                   250 km/h
Min. rýchlosť:                                           68 km/h
Max. rýchlosť vo vleku za navijakom:     120 km/h
Max. rýchlosť v aerovleku :                     160 km/h
Min. Klesavosť:                                       0,64 m/s
Max. kĺzavosť pri rýchlosti 90 km/h         34 – 36