VSO-10b
Vetroň VSO–10 Gradient (medzi plachtármi nazývaný aj „osa“)
VSO-10 je jednomiestny samonosný hornoplošník určený k výkonnému lietaniu.
Výrobca: Orličan – (ČR) od r. 1976. V súčasnosti sa už nevyrába.
Konštrukcia :
Drevená kostra krídla je potiahnutá sendvičom z leteckej preglejky s balzovou výplňou. Kovová kostra pevných chvostových plôch je potiahnutá duralom, kostra pohyblivých chvostových plôch je potiahnutá leteckým plátnom. Trup je zhotovený zo špeciálnej hliníkovej zliatiny, oceľovej priehradoviny a laminátu. Dvojdielny kryt pilotného priestoru je z organického skla, odklopná časť sa odklápa na bok.
Pristávacie zariadenie tvorí jedno zasúvacie koleso v spodnej časti trupu a pevné koliesko v zadnej časti trupu. Vlečné zariadenie je pod špičkou trupu (pre vlekanie motorovým lietadlom) a na boku trupu (pre vleky navijakom).
Základné rozmery a výkony :
Rozpätie: 15 m
Dĺžka: 7 m
Výška: 1,38 m
Plocha krídla: 12 m2
Hmotnosť prázdneho klzáku: 250 kg
Maximálna vzletová hmotnosť: 380 kg
Max. povolená rýchlosť letu: 250 km/h
Min. rýchlosť: 68 km/h
Max. rýchlosť vo vleku za navijakom: 120 km/h
Max. rýchlosť v aerovleku : 160 km/h
Min. Klesavosť: 0,64 m/s
Max. kĺzavosť pri rýchlosti 90 km/h 34 – 36